Preguntes freqüents

Preguntes freqüents
En què consisteix la sedació conscient?

Mitjançant una medicació administrada per l’anestesista, es controla l’ansietat del pacient i aquest tolera la realització del tractament dental planificat.

El pacient arriba a un estat de semiconsciència, de total relaxació i col·laboració on sempre es manté la comunicació verbal.

Un cop treta la medicació, el pacient torna a estar plenament conscient i no recorda res de la intervenció. La sedació conscient no és anestèsia general, sinó que és un tranquil·litzant profund i fa que no es recordi res.

Més informació: Ansietat, por i fòbia al dentista. La importància de mantenir una boca sana.

Quan s’ha de portar per primera vegada el nen al dentista?

Entre els 2-3 anys d’edat, quan tota la dentadura de l’infant estigui complerta.

Més informació: Nens i l’odontopediatria, Nens: informació important sobre la seva salud dental.

Què és un odontopediatra?

Un dentista pediàtric que s’ha especialitzat en mètodes psicològics, maneig de la conducta i altres tècniques pròpies de l’especialitat, que li permeten entendre i tractar les pors, explicar i fer els tractaments dentals de la forma més òptima d’acord amb l’edat de l’infant i el seu comportament. “No hi ha nens no tractables, sinó dentistes que no saben tractar nens”.

Què és l’ortodòncia?

És l’especialitat que s’ocupa d’estudiar, prevenir i corregir la mala posició de les dents, i les alteracions en el creixement dels ossos maxil·lars.

Més informació: Ortodòncia.

El blanquejament dental fa malbé les dents?

El que s’administra a Dentalògic clínica dental no. En canvi, les pastes dentals blanquejadores sí que desgasten la superfície de la dent deixant-la més porosa, amb el que fàcilment es tornarà a enfosquir.

Més informació: Blanquejament dental.

Em puc fer el blanquejament dental?

Generalment sí. Hi ha poques contraindicacions, tot i que cal un diagnòstic adient per a cada pacient. L’odontòleg/a escolta, pregunta i indaga quins són els desitjos i expectatives del pacient, d’aquesta manera podrà indicar quin és el millor tractament estètic per obtenir els resultats buscats (potser sigui un cas de carilles d’esmalt artificial o carilles de porcellana).

Més informació: Blanquejament dental, Carilles dentals estètiques, Envelliment de la dentadura. Pèrdua de l’estètica.

Què és la carilla dental?

És un afegit a la façana de la dent per millorar-la estèticament. Existeixen carilles d’esmalt artificial i de porcellana.

Més informació: Carilles dentals estètiques, Envelliment de la dentadura. Pèrdua de l’estètica, Blanquejament dental.

Com s’han de raspallar les dents?

Fent moviments circulars. És important netejar la superfície de la dent, però també el marge entre la dent i la geniva (allà on fàcilment queden bacteris). Cal complementar la higiene amb el fil dental o el raspall interdental i la neteja de la llengua.

Més informació: Genives, Càries i genives malaltes, Atenció dental en l’embaràs, Com raspallar-se les dents.

Què és la càries?

La destrucció de la dent degut a l’atac àcid repetitiu dels bacteris. Hi ha més acidesa durant els primers trenta minuts després de la ingesta d’aliments.

Més informació: Càries i genives malaltes, La importància de mantenir una boca sana, Com raspallar-se les dents.

Em puc fer una neteja dental?

Sí, però convé fer una revisió prèvia amb l’odontòleg/a. La neteja bucal és una prescripció mèdica i cal conèixer l’estat de salut general del pacient per prendre les mesures mèdiques adients en cas de necessitat i així poder garantir l’èxit del tractament i resultats òptims.

Més informació: Genives, Càries i genives malaltesAtenció dental en l’embaràs.

Què és la gingivitis?

La inflamació de les genives per l’acumulació de bacteris entre la geniva i la dent.

Què és la periodontitis o piorrea?

La pèrdua d’os que aguanta les dents causat per l’acumulació de sarro a sota de la geniva.

Què és el sarro?

És l’acumulació de bacteris amb sals de calci i fòsfor que s’adhereixen a les superfícies de les dents i també a sota de la geniva. És molt dur. És el que causa la pèrdua d’os que subjecta les dents.

Per què tinc les dents llargues o se’m queda menjar entre les dents?

Perquè hi ha periodontitis/piorrea, pèrdua d’os entre les dents, degut als bacteris.

Més informació: Genives, Càries i genives malaltes, Com raspallar-se les dents.

Què són els raspatges o curetatges?

És el tractament que treu tots els bacteris infecciosos que hi ha entre la geniva-os-dent, a una profunditat que l’aparell normal de neteges no arriba a eliminar. En el moment que es buida el niu (bossa periodontal) de bacteris, la destrucció òssia s’atura i la geniva recupera el seu aspecte sa, però cal saber que aquest procediment és el 10% de l’èxit del tractament; el 90% restant resideix en el bon manteniment d’higiene diària a casa.

Estic embarassada, com m’he de cuidar la boca?

Procurant no menjar entre hores i raspallar les dents després de cada àpat, entre altres coses.

Més informació: Atenció dental en l’embaràs, Genives, Càries i genives malaltes , Com raspallar-se les dents, Nens: informació important sobre la seva salut dental.

Quan s’ha de fer el meu fill/a l’ortopèdia?

Es realitza entre els 6 i 11 anys d’edat quan el nen/a encara té dents de llet. Mitjançant aparells, habitualment de treure i posar, es modela i corregeix la mala formació o posició òssia (maxil·lar o mandibular).

Més informació: Ortodòncia

Quan es pot començar a fer l’ortodòncia?

Es realitza quan el pacient ja té totes les dents definitives, a partir dels 12 anys fins adult. Mai és massa tard per començar.

Més informació: Ortodòncia.

Per què tinc les dents gastades o trencades?

Perquè de forma inconscient i patològica, sobretot quan es dorm, s’apreten i es freguen les dents. És el bruxisme.

Més informació: Bruxisme. Apretar les dents, Dolor muscular a la cara i/o a l’articulació, Sensibilitat dental.

Què és el bruxisme?

És un hàbit patològic i inconscient d’apretar i fregar les dents, causant el seu desgast, fractura, mals de cap, problemes articulars i altres lesions. Per evitar aquestes lesions es fa ús de la fèrula de descàrrega.

Què és la fèrula de descàrrega?

És un aparell terapèutic de resina rígida fet a mida, de 2-3 mm de gruix. S’aconsegueix el repòs de totes les dents per igual, relaxant així la musculatura i es protegeixen totes les estructures articulars i intraorals.

Més informació: Bruxisme. Apretar les dents.

Què és un implant?

És un cargol de titani pur, totalment compatible amb el nostre cos i que fa la funció d’arrel dental.

Més informació: Implants dentals, La importància de mantenir una boca sana, Ansietat, por, fòbia al dentista.

Què és l’ALL-ON-FOUR?

És la col·locació de una dentadura fixe sobre quatre implants. Tot en només 48 hores. Està indicat per a persones desdentades o amb mobilitat dental avançada.No hi ha dolor al mastegar des del moment que es col·loca la pròtesi.S’obté màxima estètica dental i facial.Augmenta l’autoestima i elimina complexos.Dóna plena seguretat al menjar i al relacionar-se socialment.Es recupera la qualitat de vida a l’instant.

Per què tinc sensibilitat a les dents?

Perquè part d’una dent que normalment està protegida ha quedat exposada a la intempèrie. Per això els canvis de temperatura i contrastos dolços causen la molesta sensibilitat.

Més informació: Sensibilitat dental.

Tinc mal alè. Què puc fer?

El primer que hem de fer si sospitem o es pateix d’aquest mal, és anar al dentista, per a què determini si presentem o no halitosi (mal alè). Si fos el cas, ell/a analitzarà a què es deu i donarà pautes per millorar la nostra higiene bucal. Si és degut a càries o a malaltia de genives, òbviament s’hauran de tractar i començar amb una correcte higiene bucal diària netejant també la llengua mitjançant l’ús diari del raspall dental, pastes dentals, fil i col·lutoris dentals, que permetin la remoció eficaç de la placa bacteriana.

Les altres causes de l’halitosi poden ser degudes a certs medicaments, problemes gàstrics, malalties com diabetis mal controlada i la insuficiència renal crònica.

Més informació: El mal alè: Halitosi, Com raspallar-se les dents.

Tinc una llaga (afta bucal). Quan se’m passarà?

Al cap de 10 dies. Hi ha productes que ajuden a minvar les molèsties, però cap que les faci curar abans.

Més informació: Llagues (aftes) bucals recurrents.

Què és l’endodòncia?

La desvitalització de la dent. Es treu el nervi que té a dins i la dent continua a la boca. Cal després fer una funda o corona dental.

Més informació: Endodòncia, Funda o corona dental, La importància de mantenir una boca sana

Què és la funda o corona dental?

És una estructura feta a mida, generalment de metall, zirconi o porcellana, que cobreix la dent com si fos un barret. Té forma, color i textura igual que una dent natural.

Més informació: Funda o corona dental, La importància de mantenir una boca sana

Què és el pont dental?

La unió de diverses fundes o corones dentals.

Més informació: Pont dental, Funda o corona dental.