Nens: informació important sobre la seva salut dental

Informació al pacient / Nens: informació important sobre la seva salut dental

Quan he de portar el meu fill al dentista per primera vegada?

Cal portar-lo al dentista pediàtric als 2 anys. Un examen fet a temps i cures preventives, protegiran el somriure del seu fill ara i en el futur.

És bo que el nen acompanyi els seus pares al dentista perquè conegui la clínica, el/la dentista i el personal auxiliar.

Si són dents de llet, per què arreglar-les?

Les dents de llet són necessàries per mastegar bé el menjar, començar bé la digestió, parlar correctament i per a mantenir l’espai necessari per a la dent definitiva que haurà de sortir.

Treure una dent de llet quan encara es pot salvar és realment un error greu. Independentment del trauma psicològic que pot patir el nen per l’acte en sí, pot arruïnar la futura dentadura.

Per què és produeix la càries?

Per molts factors. Un d’ells és la presència de la placa bacteriana, que és un dipòsit prim, enganxós i incolor de bacteris que es diposita en les dents quan no les raspallem.

En aquestes fotos s’observa com hem tenyit de rosa els bacteris que cobreixen les dents.

Al menjar sobretot dolços (sucres), els bacteris de la placa dental (rosa) produeixen àcids que ataquen l’esmalt de la dent. Després d’atacs àcids repetits es desintegra l’esmalt de la dent i es forma una cavitat: la càries dental.

Puc deixar menjar dolços al meu fill?

Els dolços es relacionen directament amb la càries. Malgrat això, és realment difícil eliminar-los totalment de la dieta diària dels nens.

El que veritablement produeix la càries, no és tant la quantitat de dolços sinó la freqüència amb què es mengen. És important controlar que es rentin les dents després d’ingerir els dolços.

Li recomanem que substitueixi els dolços per aliments més sans, com les fruites, verdures, formatges, nous, etc.

No premiï els seus fills amb dolços quan vulgui afalagar-los i parli amb claredat amb aquells familiars que li donen xocolata o caramels per guanyar-se la seva estima.

Li recordem que també ha d’evitar els dolços que tinguin una consistència enganxosa, ja que es queden més temps enganxats a les dents i afavoreixen el creixement dels bacteris i, amb ells, la placa dental que produeix la càries.

A quina edat s’ha de començar a rentar les dents?

Tan aviat surti la primera dent, fent servir un raspall de pues molt suaus (fins als 2 anys d’edat, després les pues del raspall han de ser de duresa normal) i sense pasta dental. La idea és “escombrar” la superfície de la dent per retirar qualsevol resta d’aliment que s’hagi adherit.

Es recomana fer servir la pasta dental quan l’infant ja sàpiga escopir-la (cap als 3 anys) i la quantitat emprada ha de ser molt petita, com el volum d’una-dues llenties. No se l’ha d’empassar.

Com puc evitar la càries del meu fill?

1. Raspallant les dents després de cada àpat, amb especial cura abans d’anar a dormir.
2. Controlant el que el nen menja (dolços, galetes, begudes ensucrades, etc.), sobretot entre els àpats.
3. Visitant regularment el dentista per a una revisió, neteja i ensenyança de la tècnica de raspallat correcte.

Avança la càries dental en les dents de llet a la mateixa velocitat que en les definitives?

No. Les dents de llet fan càries més ràpidament que les dents definitives, ja que els nervis de les dents de llet són proporcionalment més grans, de major volum que el de les dents permanents, de tal manera que les capes que protegeixen el nervi, l’esmalt i la dentina, són més primes en les dents temporals que en les definitives.

Doctora, com atendrà el meu fill si és tan petit i plora molt?

“No hi ha nens no tractables, sinó dentistes que no saben tractar nens”

Els odontopediatres (dentistes pediàtrics) ens hem especialitzat en mètodes psicològics, maneig de la conducta i altres tècniques pròpies de l’especialitat, que ens permeten entendre i tractar les pors, explicar i fer els tractaments dentals de la forma més òptima d’acord amb l’edat de l’infant i el seu comportament.

El nen està en constant evolució emocional i cal adonar-se en quin moment es troba de maduresa i desenvolupament per poder-lo tractar satisfactòriament. Vídeo de “La primera visita al dentista” a Dentalògic

Quan hi ha una càries profunda en una dent de llet, pot fer igual de mal que si fos definitiva?

Sí, ja que la sensibilitat del nervi de la dent de llet és la mateixa que la de la dent definitiva i, per tant, el dolor és el mateix. Si vostè ha experimentat dolor degut a una càries profunda, ha de saber que el mateix grau de dolor el pot patir el seu fill si tingués la mateixa situació en una dent o queixal de llet.

A partir de quina edat els nens poden raspallar-se sols?

Dels 6 mesos als 6 anys d’edat el raspallat ha de ser repassat pels pares, especialment abans que el petit se’n vagi a dormir.

Després dels 6 anys d’edat, el nen ha de raspallar-se sol per a què desenvolupi l’hàbit i l’habilitat necessaris, però ha de ser revisat pels pares, sobretot les àrees on hi ha major problema d’acumulació de brutícia. Després dels 10 anys, la responsabilitat de la neteja recau totalment en el nen.

Si té dubtes o interès en un tema en especial, demani’ns més informació. Sabem com ajudar-lo.

10 RAONS PER PORTAR EL SEU FILL AL DENTISTA

1. Perquè és important que el nen reconegui la boca com una part fonamental del seu cos, que mereix molta cura i dedicació.

2. Per a què el nen conegui Dentalògic clínica dental i les persones que hi treballem. D’aquesta manera es podrà establir una relació amistosa i de complicitat entre el nen i el/la dentista. Tindrà confiança i seguretat, evitarem la por, el que es tradueix en salut.

3. Perquè és millor visitar el dentista quan es té la boca sana i adoptar les mesures educatives i preventives per a què així es mantingui, en comptes de necessitar tractaments curatius, que en comparació són més complicats i costosos. S’evitarà que el nen pateixi dolor a la seva boca.

4. Per prevenir la càries dental. El/la dentista li ensenyarà la millor manera de raspallar-se les dents.

5. Per a què el nen i els seus pares coneguin quins aliments fan mal a les dents.

6. Per detectar i curar les lesions de càries que es poguessin presentar, just quan aquestes siguin petites. Així s’evitarà el risc que avancin, ja que una lesió mitjana o gran genera dolor, processos infecciosos, mals de cap, dificultat per a dormir, etc.

7. Perquè les dents de llet han de quedar-se a la boca del nen fins al seu recanvi natural. Així es podrà mantenir l’espai necessari per a la correcta sortida de les futures dents definitives. Algunes peces dentàries es canvien als 12 anys d’edat.

8. Perquè les primeres dents definitives surten als 6 anys d’edat (els primers queixals) i solen emmalaltir amb facilitat per un raspallat incorrecte, poca habilitat d’higiene oral per part de l’infant en aquesta edat, etc.

9. Per a detectar precoçment hàbits perjudicials que alguns nens fan amb els dits, la llengua, els llavis o alguns objectes; hàbits que poden produir deformacions severes dels ossos maxil·lars o una mala posició de les seves peces dentàries.

10. Perquè quan el nen té la boca malalta, la seva alegria perd encant i es torna trist. Deixa de somriure perquè li fa vergonya fer-ho.

Temes relacionats: Nens i l’odontopediatria, Ansietat, por i fòbia al dentista, Ortodòncia.