Càries i genives malaltes

Informació al pacient / Càries i genives malaltes

La càries, conjuntament amb la malaltia periodontal (de genives), són les principals causes de pèrdua dental en adults.

Tots tenim bacteris a la boca. Per poder créixer i desenvolupar-se, els bacteris fan servir residus provinents de la nostra dieta i saliva. L’acumulació d’aquests bacteris es torna àcid després de menjar, i l’atac repetitiu de l’àcid destrueix l’esmalt dental i origina la càries. A més a més, si la placa no s’elimina correctament, irrita la geniva al voltant de les dents i dóna lloc a la gingivitis (genives sagnants, inflamades i vermelles), a malalties periodontals (piorrea, malaltia del teixits de suport de la dent) i, fins i tot, la pèrdua de les dents.

La millor manera de prevenir aquestes malalties és fer servir el raspall de dents, el fil/raspall interdental i fer visites regulars al dentista.

Video de “Com raspallar-se les dents”

Mantenint les seves dents naturals podrà:

1. Mastegar sense dolor.
2. Gaudir d’una millor digestió.
3. Parlar amb millor comoditat que si porta una pròtesis dental.

La correcta higiene oral protegeix la seva salut i estalvia diners. Mitjançant la prevenció dels seus problemes dentals, els costos dels seus tractaments es reduiran dràsticament. La correcta higiene oral és part essencial d’una vida saludable.

Com prevenir la càries?

Raspallant-se les dents i llengua després de cada àpat, passar el fil o raspall interdental diàriament entre les dents, limitar el consum de midó i sucres, especialment els enganxosos i programant visites regulars amb el dentista per a revisions i neteges professionals.

Què és la placa bacteriana?

És una pel·lícula incolora i enganxosa, composta per bacteris i sucres que es forma i s’adhereix constantment a sobre de les dents. És la principal causa de càries i de malaltia de les genives. Aquests bacteris poden arribar a endurir-se i convertir-se en sarro si no es treuen diàriament.

En aquestes fotos s’observa com hem tenyit de rosa els bacteris que cobreixen les dents.

Què és el sarro dental?

És l’acumulació de bacteris amb sals de calci i fòsfor que s’adhereixen a les superfícies de les dents i també a sota de la geniva. És molt dur i conforme passa el temps des que s’ha format, serà de més consistència.

Si el sarro augmenta es pot produir la reabsorció de l’os que hi ha entre les dents i que les subjecta, el que causarà la seva mobilitat i, en alguns casos, la seva caiguda (piorrea).

Si es té gran acumulació de sarro a la boca, es podria presentar sagnat de les genives, mal alè i dolor al mastegar, degut a la inflamació de les genives. La imatge de dalt és realment desagradable, però més gent del que vostè s’imagina té la boca així.

No arrisqui les seves dents i vingui a la clínica dental cada 6 mesos per treure el sarro. No ha de tenir vergonya si és que la té, ja que el 99% de les persones se’ls hi crea de forma espontània. Tenir poc sarro és signe de normalitat, tenir molt, de poca cura i mala higiene. No descuidi la boca. És un bon consell el que li donem per a què tingui bona salut bucal.

Causes del sagnat de les genives

Factors genètics: Hi ha persones més susceptibles a patir malalties de les genives que d’altres, degut a que hi ha una predisposició heretada: la qualitat de l’esmalt dental i la quantitat i qualitat d’enzims a la saliva.
Factors sistèmics: Estrès, nutrició, medicació, tabac, immunodepressió.

Apinyament dental: És quan les dents estan en mala posició, molt juntes i girades, el que facilita la retenció de restes d’aliments entre elles i dificulta la higiene amb el raspall.

Diabetis: Aquesta malaltia endocrina s’associa a alguns casos de sagnat de les genives i problemes periodontals.

Presència de placa bacteriana i/o sarro: Hi ha una directa correlació entre la quantitat de placa bacteriana i la severitat de la inflamació i el sagnat de les genives. Una gran acumulació de placa bacteriana causa la malaltia de les genives (gingivitis) i de l’os que envolta la dent (periodontitis/piorrea).

Embaràs: Hi ha un canvi en l’equilibri hormonal. Si vostè està embarassada, visiti’ns sovint per controlar les seves genives i demani’ns més informació per a la cura de la seva dentadura. Més informació a l’Atenció dental en l’embaràs.

Si malgrat una correcta higiene continua el sagnat, consulti’ns per poder-lo assessorar.

Temes relacionats: Genives, La importància de mantenir una boca sana, El mal alè: halitosi, Sensibilitat dental.