Genives

Especialitats / Genives

Com puc saber que tinc problemes a les genives?

Si es presenten algun d’aquests símptomes o signes:

1. Les genives sagnen.
2. Es fica menjar entre les dents.
3. Les dents semblen més llargues.
4. Les dents es mouen.
5. Les dents/queixals fan mal al mastegar.
6. Mal alè.

La malaltia de genives és generalment indolora i el pacient desconeix que té el problema fins que comença a ser massa tard.

Fases de la malaltia de les genives

1. Es comença amb sagnat de genives (gingivitis).

2. Després poden aparèixer espais entre les dents on es fica el menjar, ja que els bacteris han destruït part de l’os que envolta i agafa les dents (“piorrea” o periodontitis lleu).

3. Si el procés evoluciona, els espais entre les dents són més visibles i amb una evident afectació estètica. Hi ha una lleugera mobilitat de les dents ja que s’ha perdut la meitat de la subjecció de l’arrel amb l’os que les aguanta (“piorrea” o periodontitis moderada).

4. Mobilitat i pèrdua de les peces dentals per la manca pràcticament total de l’os que les subjecta (“piorrea” o periodontitis avançada).

Per què m’he de fer el tractament de les genives?

En la primera foto es mostra la totalitat de l’os que subjecta les dents (tota l’arrel), i en la segona la pèrdua d’os amb les arrels no subjectades i la pèrdua imminent de les dents.

Perquè amb genives sanes mostrem:

1. Salut.
2. Benestar.
3. Netedat.
4. Seguretat.
5. Es riu sense complexos, s’eviten vergonyes.
6. No es fa mala olor.
7. Es pot menjar fort i sense que surti sang.
8. No condiciona el nostre aspecte de cara als altres.
9. Es manté la bona qualitat de vida per més temps.

És summament important treure els bacteris que hi ha entre la dent i la geniva/os, ja que són les encarregades que es perdi os, que la dent es bellugui i que finalment caigui.

Lamentablement no hi ha cap producte al mercat (ni el plasma ric en plaquetes) que pugui fer regenerar els teixits (geniva i os) que els bacteris han destruït. La solució està en fer raspatges regularment pel professional (neteja profunda de les genives i os) conjuntament amb el manteniment d’higiene oral diària a casa.

A Dentalògic fem un seguiment del seu estat de salut periodontal (genives i os) per evitar la pèrdua de dents. Li ensenyarem com raspallar-se les dents i els accessoris d’higiene oral que millor li aniran pel seu cas.

És normal que les genives sagnin?

No. Unes genives sanes són rosades, fortes i no sagnen. El sagnat és un signe que alerta de l’existència d’una malaltia a les genives i cal ser diagnosticada i tractada pel professional.

Per què tinc les dents més llargues?

Perquè els bacteris del sarro han destruït l’os que rodeja i agafa les dents. Aquests bacteris fan un niu al voltant de les dents (bossa periodontal) i mitjançant les seves toxines fan perdre os de forma progressiva i indolora. El resultat és una inflamació de la geniva fent-la més voluminosa i sagnant, una pèrdua d’os i un augment de la mobilitat dental.

no images were found

Em puc fer la neteja bucal?

Convé fer una revisió prèvia amb l’odontòleg/a, ja que la neteja bucal és una prescripció mèdica i cal conèixer l’estat de salut general del pacient per garantir l’èxit del tractament i uns resultats òptims. Hi ha certs casos on el/la pacient ha de prendre antibiòtic abans de sotmetre’s a una neteja bucal per evitar problemes al cor.

Què son els raspatges o curetatges (neteja profunda de les genives?

És el tractament que treu tots els bacteris infecciosos que hi ha entre la geniva-os-dent a una profunditat de més de 2-3mm. L’aparell normal de fer les neteges bucals només arriba a treure els bacteris o sarro superficials, deixant els bacteris actius al fons de la bossa periodontal (i que són els responsables de la reabsorció òssia i pèrdua de subjecció de la dent). Els raspatges o curetatges s’encarreguen de treure fins l’últim bacteri, per molt profund que estigui.

En el moment que es buida el niu (bossa periodontal) de bacteris, la destrucció òssia s’atura i la geniva recupera el seu aspecte sa, però cal saber que aquest procediment és el 10% de l’èxit del tractament; el 90% restant resideix en el bon manteniment d’higiene diari a casa.

A Dentalògic indiquem, de forma personalitzada, quin és el millor raspall, pasta dental, col·lutori bucal, raspall interdental, fil dental, etc. més adient per a cada pacient. Ensenyem com raspallar-se les dents de forma efectiva per poder mantenir la seva salut oral.

Què passa si no em faig el tractament de genives (raspatges)?

Els bacteris, de forma indolora i implacable, segueixen el seu creixement i procés de destrucció òssia. Només és qüestió de temps que el pacient observi:

1. Genives més curtes.
2. Dents més llargues.
3. Sagnat de genives.
4. Mal alè (halitosi).
5. Inseguretat i dolor al mastegar.
6. Problemes digestius.
7. Adquisició d’hàbits i gestos acomplexats per no ensenyar la boca.

Es pot posar anestèsia?

Sí. D’entrada a Dentalògic posem anestèsia tòpica en forma de crema o esprai. Pel 90% dels pacients ja és suficient. De no ser així, es posa la mateixa anestèsia que per un empastament.

Informació post tractament

Segons el grau de malaltia periodontal (genives/os), pot ser que després del tractament:

1. Es tinguin les genives una mica molestes durant 2-3 dies.

2. Augmenti la sensibilitat dental, ja que el mur de bacteris que rodejava la dent ja no hi és.

Recordem que és necessari eliminar aquest mur de sarro perquè és el responsable de la reabsorció òssia, mobilitat i pèrdua dental.

Recomanem l’ús de pasta dental amb nitrat de potassi per a les dents sensibles.

Protocol de visites

1. Visita amb l’odontòleg/a per donar el vistiplau a la neteja.

2. Neteja bucal amb l’aparell de neteges.

3. Raspatges, en cas de ser necessaris.

Qui em farà el tractament de les genives?

La visita prèvia a la neteja bucal:

La neteja bucal i raspatges: